Mormors eplekake.


Mormors eplekake.

Denne eplekaken er barndomsminner for meg. Mormoren min, som gikk bort for mange år siden, bakte denne da jeg var lita. Nå er det moren min og jeg som baker den. En kake som har fulgt meg hele livet. Kaken har en sprø skorpe, har store biter av eple men er samtidig silkemyk og smelter i munnen.

Oppskrift på bunnen:

300 gr margarin,350 gr hvetemel,90 gr sukker,1 ts vaniljesukker.

Dette smuldres sammen med hendene eller kjøres sammen i foodprocessor. Klem deigen sammen til en rund ball og trykk den litt flat. Pakk den inn i plast og putt den i kjøleskapet i ca 30 min.

Smør en springform str 22 cm.

Klem eller kjevle 2/3 av deigen slik at den dekker bunnen på springformen og oppover kantene.

3 syrlige epler skrelles (kjernehuset fjernes) og skjæres i litt store båter. Legg disse i bunnen av formen.Strø over 1-2 ss sukker.

Lag vaniljekrem av:

4 eggeplommer,3 dl helmelk,100 gr sukker,1 ts vaniljesukker,2 ss maizenna.

Rør sammen eggeplommer, vaniljesukker, sukker og maizenna i en bolle.Kok opp melken. Hell den varme melken over eggeplommeblandingen og rør godt.Hell alt sammen tilbake i kjelen og kok på middels varme til det tykner. Rør hele tiden!Avkjøl noe.Hell vaniljekremen over eplene.

Kjevle ut et rundt lokk av resten av deigen som du legger på toppen av kaken, slik at den dekker helt.Stikk et par små hull på toppen, slik at dampen fra eplene og kremen slipper ut under steking.

Stek kaken på ca 170 grader i ca 1 time.

Server kaken lun med pisket krem eller is.

6 kommentarer
    1. Moro å følge deg her og på Insta. Din matlaging og oppskrifter er utfyllende og derved inspirerende. Får lyst til å prøve slev om man ikke er proff! 🙂
      Veldig flott det du deler. Stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg