Søt hveteflette

Her har jeg brukt samme gjærdeigoppskrift som til danske “brunsvidde” som er postet tidligere og ligger under kategorien gjærbakst.av denne deigen blir det 2 fletter.

Jeg har flettet med 3. Før jeg begynte å flette denne, rullet jeg en av de 3 i kanel og en i sukker, den siste uten noe.

Hev fletten i ca 30 min. Lag en fordypning i midten av fletten og ha vaniljekrem i den. Vaniljekremen kan du lage selv eller kjøpe ferdig. Stek flettene på 230 grader i ca 20 min eller til den er fin og gylden. Avkjøl på rist.

Oppskrift på hjemmelaget vaniljekrem:

4 eggeplommer, 3 dl helmelk, 100 gr sukker, 1 ts vaniljesukker, 2 ss maizenna.

Kok opp melken. Rør sammen eggeplommer, sukker, vaniljesukker og maizenna. Hell den varme melken forsiktig over i bollen med eggeblandingen mens du rører godt. Sil den og hell den tilbake i kjelen og kok opp under stadig røring. Avkjøl.

 

4 kommentarer

Siste innlegg