Makroner

Utrolig gode.

Få ingredienser.

Lette å lage når man først får de til og skjønner hva som er kluet for at de skal bli perfekte.

Jeg prøvde 5 ganger før jeg fikk de til. Det jeg gjorde feil var at jeg ikke hadde den perfekte røren da jeg sprøytet de ut på bakepapiret før tørking. Den var altfor volumiøs og tykk. Røren skal være løs men ikke flyte mye utover stekebrettet.

Så fort du vet hvordan røren skal være, blir de som regel flotte hver gang.

 

Oppskrift:

  • 50 gram mandelmel (ikke fettfritt)
  • 100 gram melis
  • 55 gram eggehvite
  • 2 ss sukker
  • evt. gelefarge fra Wilton (konditorfarge)

 

Det er viktig å være nøye med å følge oppskriften.

Bland sammen mandelmel og melis.

Sikt dette sammen.

Pisk eggehvite med en mikser til det skummer og tilsett sukkeret.

Ikke pisk den for stiv.

Ha i evt. farge nå.

Ha i mandelmel -og melisblandingen.

Bruk en slikkepott og rør med faste jevne bevegelser slik at du slår ut luften.

Ikke rør for lenge men ikke for lite heller.

Røren skal dryppe forsiktig av slikkepotten når den er ferdig rørt.

Ha makronrøren i en sprøytepose.

Du kan enten bruke en makronmatte i silikon eller bare sprøyte røren rett på et bakepapir.

Jeg har prøvd makronmatte flere ganger, men synes at jeg får de finere når jeg sprøyter de rett på bakepapir.

For å være sikker på at alle makronene skal bli like store, kan du tegne opp passende sirkler på papiret.

Sprøyt de utover med litt mellomrom. Jeg holder stekebrettet med makronene i den ene hånden og dunker under brettet med den andre hånden for å få ut evt bobler i makronene. Hvis du har store bobler på overflaten av de, vil de sprekke under stekingen og gi hull på overflaten. Det vil vi unngå. Du kan også bruke en nål eller noe annet spist og stikke hull i boblene. Sett de til tørk i romtemperatur i ca 45. min. Overflaten skal bli litt tørr og glatt før de stekes. Det er det som gjør at de får “føtter”. (Den boblete ringen som danner seg i bunnen på makronen når den stekes.)

 

Makroner til tørking.

 

Sett ovnen på 150 grader.

Stek makronene i ca 13 -14 min.

Det kan hende at de må stå kortere tid i ovnen. Alle ovner er forskjellige så vær litt obs på tiden. Ikke lukk opp døren under steketiden. Da faller de sammen.

Når makronene er ferdig stekte, la de avkjøles på bakepapiret. Da blir de lettere å ta av uten at de går i stykker.

De skal være sprø utenpå og seige inni.

 

Ferdig stekte makroner.

De egner seg fint til å fryses ned hvis du skulle få noen for mange.

Som fyll i makronene kan du bruke det du liker best. Sjokoladekrem, vaniljekrem eller en bærkrem.

Jeg synes Bringebær Curd smaker veldig godt.

 

Bringebær Curd er det en fløyelsmyk bringebærkrem laget nesten som en eggekrem.

Oppskrift:

  • ca 500 gram bringebær, gjerne frosne.
  • 200 gram sukker
  • 1 ts vaniljesukker
  • 8 eggplommer
  • 50 gram kaldt smør
  • evt. litt rød konditorfarge.

 

Kjør bringebærene glatte med en stavmikser. Og sil ut saften.

Kok den sammen med sukkeret på middels varme. Kokes til sukkeret er løst opp.

Skru ned litt på varmen på platen.

Rør inn en og en eggeplomme.

Røres hele tiden over svak varme til det tykner. IKKE LA DEN KOKE.

Ta kjelen av platen og la den avkjøle i ca 15 min.

Del smøret opp i små terninger og rør inn litt og litt av gangen. Rør til smøret er smeltet. Avkjøles i et par timer i kjøleskap før bruk. Da blir den litt tykkere.

Det du evt for til overs  må oppbevares i kjøleskap.

 

Disse makronene er fylt med vaniljekrem og et halvt bringebær som ligger i midten av makronen.

#makroner #macroner #macaron #macron #bringebær #curd #astridkokk

Følg meg gjerne på Instagram: @astridkokk eller lik siden min på Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

11 kommentarer

Siste innlegg