Rødkål til julaften

 

Dette er ei fantastisk god oppskrift på hjemmelaget rødkål.

Ikke vanskelig å lage og tar ikke lang tid.

Lag den nå og frys den ned i porsjoner og ta opp og tin etter behov både til julaften og evt. til romjulen.

Ønsker du å lage rødkålen sukkerfri, er dette ikke noe problem. Bare bytt ut sukke med Sukrin og solbærsirup med en lett variant av saft. Du kan også bytte ut fettet/smøret med olje om du ønsker det.

Jeg har ikke i karve i rødkålen fordi jeg synes karve hører til surkålen og på julaften blir som regel begge deler servert og da vil jeg gjerne ha en liten forskjell i smakene. Allehånde i rødkål og karve i surkål. Men om du ønsker karve, ha gjerne i. Smak deg frem.

 

Oppskrift:

  • 1 kg rødkål
  • 50 gram ribbefett eller 30 gram smør
  • 80 gram rødløk
  • 50 ml rødvinseddik
  • 50 ml vann
  • 250 gram epler i terninger
  • 50 gram sukker
  • 15 gram salt
  • 0.5 ts pepper
  • 1 ts  malt allehånde
  • 50 ml solbærsirup
  • 100 ml rødvin.

 

Rens kålen. Del den i mindre båter og fjern stilken i midten. Grunnen til at jeg deler den i båter, er fordi jeg strimler kålen på rivjernet i foodprosessoren, men du kan helt fint strimle den tynt med en kniv.

Ha kålen i en kjele.

Rens løken og skjær den i strimler lik kålen og ha den over i kjelen.

Skrell eplene, ta ut kjernehusene og del i terninger. Ha de i kjelen med kål og løk.

Ha i resten av ingrediensene og kok opp. La alt småkoke i ca. 45 -60 min på middels varme. Husk å røre ofte.

Hvis du ønsker å fryse rødkålen, avkjøl hurtig.

 

Jeg smakte denne rødkålen for første gang for sikkert 12-13 år siden. Lillesøsteren min hadde laget den til jul hjemme hos foreldrene våre. Den var så god at jeg til slutt bare satt og spiste rødkål uten resten av julemiddagen. Må skryte masse av lillesøster som også er kokk med hele 2 stk kokkefagbrev innen både institusjon og restaurant. Og hun vært på steder som både Hotel Continental og Strøm Larsen i Oslo. Nå er hun kokk på Ullevål Sykehus.

 

#rødkål #allehånde #julaften #julemat #julemiddag #ribbe #sukkerfri #jul #Christmas #blogg #astridkokk #funksjonellmat #instagram #facebook

 

Følg meg gjerne på Instagram: @astridkokk eller lik Astridkokk.blogg.no på Facebook. Del gjerne. <3

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg