Fastelavnsboller.

Nå på søndag den 7. februar er det fastelavns. (…og bursdagen min…)

I år har jeg laget mine boller sukkerfrie, (tilsatt søtstoff), men det velger du selv hvordan du vil lage de.

Søndag 14. februar er det både morsdag og Valentinsdag. Server gjerne boller da også.

Jeg synes det er godt med noen friske jordbær sammen med kremen i bollene. Jeg synes det fort kan bli litt mektig med bare bolle og krem. Jordbærene gjør det friskt.

Du kan i tillegg til kremen fylle bollene med syltetøy, blande syltetøy i kremen, bruke friske bær, finrevet sjokolade, marsipan, vaniljekrem etc. Bare fantasien som stopper deg. Fyll de med det du liker best.

Du kan godt lage både kanelsnurrer, skolebrød og f.eks. kringle av denne deigen, hvis du ikke ønsker å lage boller.

 

Hvordan du lager de hvite stjernene og hjertene på toppen av bollen, kan du lese om litt lenger nede i dette innlegget.

Av oppskriften blir det ca. 12 boller men oppskriften kan gjerne dobles.

 

Oppskrift:

  • 3 dl melk
  • 75 gram smør
  • 25 gram gjær
  • 1 egg + 1 egg til pensling
  • 0,75 dl sukker eller ca 0,35 dl Tagatesse (søtstoff)
  • Frøene fra 1 vaniljestang eller 2 ts vaniljesukker
  • 2 ss sitronsaft
  • 0,5 ts kardemomme
  • 0,5 ts salt
  • ca. 600 gram hvetemel

 

Smelt smøret og ha i melken. Varm til 37 grader. Rør ut gjæren i melken/smøret. Ha dette over i en bakebolle.

Tilsett egg, sukker/evt. Tagatesse, vaniljefrøene, sitronsaft, kardemomme og salt. Rør alt godt sammen.

Elt inn hvetemelet. Bruk enten maskin eller gjør det for hånd. Elt i ca. 10 min.

Ha plast over bollen og la heve til dobbelt størrelse på et lunt sted.

 

Del deigen opp i 12 like store deler og trill ut boller.

Sett de til heving på et stekebrett kledd med bakepapir.

Hev i ca. 30 – 45 min.

 

Pensle bollene med sammen-pisket egg når de har hevet ferdig.

De hvite hjertene og stjernene er laget av kun vann og hvetemel. Laget bare med ca. 2 dl hvetemel og litt vann til en fast deig som jeg kjevlet ut og brukte små type pepperkakeformer som jeg stakk ut figurer med. Du kan lage de figurene du ønsker selv. Figurene er strødd med litt hvetemel på toppen før de er satt på bollene. Husk å pensle bollene før du setter på figurene. De holder seg hvite under steking.

 

Stek bollene på ca. 220 grader midt i ovnen i ca. 12-15 min.

Avkjøles på rist.

Fylles med krem og evt. det du måtte ønske når bollene er helt kalde.

 

#fastelavn #faste #fastelavnsboller #boller #hveteboller #sukkerfri #krem #jordbær #februar #blogg #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette blogginnlegget med dine venner. <3

 

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

3 kommentarer
    1. Åh, visste ikke at det var søndag nå! Da må jeg jo lage fastelavnsboller! Kanskje jeg skal bruke denne oppskriften for de bollene så jo så gode ut! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg