Pasta med tomatsaus. #kjøttfrimandag

Tomatsaus lager du enkelt selv. Denne er helt uten kjøtt men du kan gjerne tilsette kjøtt etter ønske i denne. (Som f.eks. stekt kjøttdeig, kylling, biff eller kjøttboller.) For å få litt fylde i sausen har jeg tilsatt gulrot og persillerot. Jeg har valgt å servere tomatsausen til pasta, men du kan gjerne ha denne til både lasagne og som pizzasaus eller gryterett.

Oppskriften med saus er til ca. 4-5 personer.

 

Oppskrift:

  • 2 finhakkede hvitløksfedd
  • 2 finhakkede røde chili
  • 1 gul løk i terninger
  • 2 ss olje til steking
  • 1 stor ss tomatpure
  • 1 boks hermetiske finhakkede tomater
  • 2 stk grovt revne gulrøtter
  • 1 stk grovt reven persillerot eller sellerirot
  • ca. 2 – 3 dl vann
  • 2 ss honning
  • 1 ts spisskummen
  • 1 ss paprikapulver
  • En håndfull finhakket basilikum
  • Salt og pepper
  • Evt. en grønnsaksbuljongterning.
  • Fullkorns pasta
  • Parmesan

 

Ha olje i pannen og fres hvitløk, chili og løk slik at det blir blankt i ca. 5 min.

 

Ha i tomatpure og hermetiske tomater. La koke på middels varme i ca. 15 min.

 

Ha i reven gulrot og persillerot. Ha også i vann, spisskummen, paprikapulver, honning, litt salt og pepper. La småkoke i ca. 15 min eller til grønnsakene er møre. Tilsett mere vann hvis du synes sausen blir for tykk.

KOK PASTAEN ALDENTE I LETTSALTET VANN mens du venter på at tomatsausen skal koke ferdig.

 

Tilsett basilikum. Smak til med salt, pepper og evt. en buljongterning. La koke i 5 min til.

 

Serveres med fersk reven parmesan.

 

#tomatsaus #pasta #fullkorn #grønnsaker #gulrot #tomat #persillerot #chili #hvitløk #parmesan #basilikum #mager #kjøttfrimandag #kjøttfri #mandag #middag #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne med dette med dine venner. <3

 

Du finner meg også her:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg