Salte mandel -og sesamkjeks. #glutenfrie

Jeg var veldig spent på hvordan denne kjeksen ville smake. Oppskriften er ikke min, men funnet på nettsiden til Funksjonellmat.no.

Og de ble knallgode! Jeg har tilsatt 1 ss ristede svarte sesamfrø i tillegg til vanlige sesamfrø bare for å få en litt annen smak og farge på kjeksen.

Kjeksen er glutenfri og egner seg veldig godt til “ost og kjeks”, eller spise bare som snacks.

 

Oppskrift:

  • 2 dl finmalte mandler/mandelmel. (Ikke fettredusert)
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 ss svarte sesamfrø
  • 2 ts fiberhusk
  • 2 eggehviter
  • 1 ts fibersirup Gold eller sukrin
  • 0,5 ts salt + litt til å strø over.

 

Bland alt det tørre i bolle. Rør godt sammen. Tilsett eggehviter og fibersirup.

Kna alt godt sammen.

Del deigen i 12-14 like store runde kuler og trykk de flate. Ønsker du at alle er like store og runde, kan du bruke f.eks. et glass og trykke ut runde kjeks.

Legg kjeksen på et stekebrett kledd med bakepapir og strø evt. litt salt over før steking.

Stek på 180 grader i ca. 20 min.

 

 

#kjeks #salte #mandel #sesam #funksjonellmat #reklame #nofollow #glutenfrie #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne. <3

 

Følg meg gjerne her også:

 

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

5 kommentarer

Siste innlegg