Pynting av bryllupskake.

I helgen har jeg gjort noe jeg kanskje gjør 1 gang i året – laget bryllupskake! <3

Denne gangen ble det 3 ostekaker i forskjellige størrelser. Ostekaken er med pasjonsfruktsmak, er uten gelelokk og sprayet med perlemor. Pasjonsfruktsaft er en ganske gul juice. For å dempe fargen og fordi det var ønsker om helt hvite kaker, har jeg tilsatt titandioksid, som er et hvitt krittliknende pulver som røres ut i væske. Perlemorsprayen og titandioksid kan kjøpes f.eks. hos Cacas, Jernia og andre butikker som selger produkter til kakebaking og kakepynting.

Som pynt har jeg brukt friske blomster og blad, mynte, makroner og frisk pasjonsfrukt. Når jeg bruker friske blomster, surrer jeg inn stilkene med plastfolie før jeg stikker de ned i kaken. det er viktig å sjekke ut på forhånd at blomstene du har tenkt å bruke, ikke er giftige.

Når jeg får spørsmål om å bake kake til noen, kommer det ganske fort ideer om hvordan den skal se ut når den er ferdig. Men det som gjerne skjer er at pyntingen blir til mens jeg holder på, selv om jeg hadde en plan før jeg begynte.  

Ble veldig fornøyd med utseende på kakene.

Denne gangen bakte jeg en “prøvekake” også for å teste ut pyntingen.

 

Dette er resultatet av prøvebakingen. Denne ostekaken har en “mirrorglace” eller hvit sjokoladeglasur. Fikk den ikke helt til. Det var første gangen jeg forsøkte å lage den. Jeg fikk rørt inn alt for mye luft i den slik at overflaten ble boblete og hullete og det ble ikke noe pent. Jeg tror den ble for tykk også. Du ser hullene i den hvite glasuren. Fant ut at jeg lot være å ha den på kaken på selve bryllupsdagen i tilfellet det skulle skje igjen. Men jeg skal nok prøve igjen.

 

#bryllupskake #ostekake #pasjonsfrukt #sommer #makroner #roser #kjærlighet #perlemor #kake #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne. <3

 

Du finner meg her også:

Snapchat: astridkokk

Instagram: @astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

6 kommentarer

Siste innlegg