Havrekjeks. Sukkerfrie.

Jeg er stadig på jakt etter å lage gode sukkerfrie oppskrifter fordi jeg tåler så lite sukker selv. Denne oppskriften ble veldig bra.

Kjeksen/cookiesen ble veldig sprø med god søtsmak og helt ypperlig til en god kopp kaffe.

Oppskriften gir ca. 25 kjeks.

 

Oppskrift:

  • 100 gram cocosa (kokosfett, helsekostbutikk)
  • 30 gram Tagatesse (søtstoff, helsekostbutikk)
  • 80 gram havremel
  • 100 gram lettkokte havregryn
  • 50 gram maldelmel/malte mandler
  • 30 gram FiberFin (helsekostbutikk)
  • frøene fra en halv vaniljestang.
  • 1 liten ts bakepulver
  • 1/4 ts salt
  • 1 egg
  • 100 gram grovhakket sukkerfri sjokolade

 

Smelt kokosfettet på lav varme.

Bland alt det tørre i en bolle, untatt sjokoladen. Rør godt.

Ha i et egg og kokosfettet. Rør godt.

Pakk inn i plast og la det stå i kjøleskapet i ca 30 min.

Ta den ut og ha i sjokolade. Bland godt.

Bruk gjerne engangs-hansker  og klem sammen deigen til små kuler.

Du kan enten ha de som runde kuler eller trykke de litt flate. De vil ikke flyte noe utover under stekingen.

Legg de på et stekebrett kledd med bakepapir.

Stek på 200 grader i ca. 10 min midt i ovnen. Avkjøl på rist.

TIPS: Du kan gjerne bytte ut sjokoladen med rosiner eller annen tørket frukt eller f.eks. nøtter/mandler.

 


 

#havrekjeks #havre #kjeks #cookies #sukkerfri #tagatesse #sjokolade #søtstoff #enkel #rask #kaffekos #matblogg #astridkokk

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Snapchat: astridkokk

Instagram: @astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg