Marmorkake #sukkerfri

Deilig kake som du kan spise midt i uken uten å få alt for dårlig samvittighet.

Kaken er sukkerfri men inneholder smør.

Oppskrift:

  • 200 gram mykt smør
  • 1 dl Tagatesse (søtstoff)
  • 4 egg
  • 1,5 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1/4 dl melk
  • 4 dl hvetemel.
  • Ca 2 ss kakao.

 

Pisk smør og Tagatesse luftig og hvitt med en mikser.

Tilsett ett og ett egg vekselsvis med mel. Pisk godt mellom hvert egg du tilsetter.

Ha i melken, vaniljesukker og bakepulver. Pisk godt sammen.

Ha 1/3 av deigen over i en annen bolle og rør inn kakaoen.

Ha den hvite deigen over i en smurt brødform som rommer ca. 1,5 liter.

Ha den mørke deigen over i formen med den lyse deigen.

Kaken stekes midt i ovnen på 160 grader i ca 1 time.

Ta kaken ut av formen og avkjøl på rist.

TIPS: Tagatesse er et søtstoff som kan kjøpes i helsekostbutikker. Jeg liker dette søtstoffet veldig godt fordi det likner veldig på sukker både utseendemessig og på smak. Man må huske å bruke bare halvparten av Tagatesse i forhold til sukker fordi det er veldig søtt. Det egner seg veldig godt til baking. Og det kan karamelliseres på sammen måte som sukker. Dette innlegget er ikke sponset men er min personlig mening. Jeg har prøvd en del søtstoff og anbefaler at du prøver dette.

Ønsker du lage kaken med vanlig sukker, må du bruke 2 dl sukker i stedet for 1 dl Tagatesse.

Når jeg baker med kakao, bruker jeg ikke bakekakao men den kakaoen som det står orginal på. Den står ofte i hyllen i butikken sammen med kaffe og te. Grunnen til at jeg bruker den er fordi orginalkakaoen har en finere brunfarge enn bakekakoen som gir en “blåbrun” farge.

#marmorkake #sukkerfri #tagatesse #reklame #ikkesponset #oppskrift #formkake #hverdagskake #kake #utensukker #søtstoff #søtningsmiddel #helsekost #funksjonellmat #godoggammeldags #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

1 kommentar
    1. Vil bare gi en vennlig opplysning om at vaniljesukker er vanlig sukker tilsatt vanillin (kunstig vanilje), så denne kaken kan dessverre ikke kalles sukkerfri–såfremt ikke dette produktet fjernes.
      Tips: Generelt sett pleier det å funke fint for meg å erstatte vaniljesukker med vaniljeekstrakt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg