Pizza

Hjemmelaget pizza i helgen? Da synes jeg du skulle prøve denne.

Denne er veldig enkel å bake og er uten kjøtt, noe som naturligvis er valgfritt. Pizzaen er stekt i stekepannen i ovnen.

Jeg har lenge ønsket meg denne lille stekepannen i jern fra LeCreuset og nå har jeg kjøpt den. Den er så kjekk å bruke når du lager mat til 1 person. Jeg setter den tomme stekepannen inn i ovnen på 230 grader i ca. 10 min slik at den er veldig varm når jeg legger i pizzadeigen. 

Du må ikke ha en slik panne for å lage denne pizzaen. Lag den gjerne rett på et stekebrett kledd med bakepapir.

 

Oppskrift på pizzadeig til 3 små porsjonspizza:

  • 10 gram fersk gjær
  • 3 dl kaldt vann
  • 0,5 ss sukker
  • 1 ts salt
  • 1 ss olivenolje
  • 6-7 dl hvetemel eller Fibramel

 

Bruk en kjøkkenmaskin.

Løs opp gjær i vann.

Tilsett de andre ingrediensene og elt deigen smidig i ca. 10 minutter.

Dekk deigen med plastfolie og hev den på et lunt sted i ca. 1 time eller til dobbelt størrelse.

 

Mens deigen hever lager du pizzasausen:

  • 1 finhakket løk
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 ss olivenolje
  • 3 ss tomatpure
  • 2 bokser hermetiske tomater
  • 0,5 ts salt
  • 1 klype pepper
  • 1 ss sukker
  • 1 ss eddik
  • ca.5 stilker basilikum

 

Stek finhakket løk og hvitløk i olivenolje.

Ha i tomatpure og fres dette i ca. 3-5 min.

Tilsett resten av ingrediensene og kok dette i ca. 10 min.

Kjør sausen glatt med en stavmikser.

Sausen holder seg 3-5 dager i kjøleskap om du ikke bruker alt med det samme. Den kan også fryses.

 

Del deigen opp i like emner og kjevle dem tynt.

Finn frem alt du har tenkt å bruke som topping på pizzaen.

På denne pizzaen har jeg kun brukt reven ost, gul løk i strimler, cherrytomater og svarte oliven.

Du må være ganske rask når du “monterer” pizzaen, slik at stekepannen ikke rekker å bli kald før du setter den inn i ovnen igjen.

Gjør det slik:

  • Ta stekepannen ut av ovnen. Husk at den er veldig varm!
  • Strø litt hvetemel i pannen.
  • Ha deigen over i pannen.
  • Smør ca. 3 ss pizzasaus på pizzadeigen
  • Strø over reven ost.
  • Ha over løk, tomat og oliven.
  • Sett pannen med pizzaen tilbake i stekeovnen og stek pizzaen midt i oven på 230 grader i ca.15 minutter.

 

Grunnen til at pannen blir satt inn i ovnen på forhånd er fordi da begynner pizzadeigen å steike med det samme og blir sprø og god.

 

DIGG!!!! Det enkle er ofte det beste. Men bruk den toppingen du er mest glad i. 🙂

 

 

#pizza #utenkjøtt #kjøttfri #porsjonspizza #pannepizza #digg #helg #pizzadeig #pizzasaus #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg