Sjokolademuffins med banan og havregryn #sukkerfri

 

Etter en stor endring i livet mitt, bør jeg ikke spise sukker og jeg blir fysisk dårlig av “for mye” sukker. Jeg kan tåle litt men blir fort uvel.

Jeg er hele tiden på jakt etter å finne gode oppskrifter som funker å lage uten vanlig sukker og som naturligvis smaker godt, slik at det kan passe meg best.

Disse muffinsene ble veldig saftige og gode. Og akkurat passe søte.

De er veldig enkle og raske å lage og trenger ingen pisking med maskin.

Jeg bruker alltid et muffinsbrett når jeg lager muffins og cupcakes. Synes de er kjempesmarte. Da holder de alltid formen, hever oppover og ikke utover. Og det som også er fint med dette brettet er at hvis du ikke har muffinsformer i papir å ha muffinsrøren i, kan du klippe bakepapir i mindre firkanter å ha i hullene. Jeg synes muffinsene blir fine og rustikke da.

Oppskriften gir ca. 15 stk muffins.

 

Oppskrift:

  • 60 gram smør
  • 1,5 dl melk
  • 2,5 dl hvetemel
  • 1,5 dl havregryn
  • 2 ss kakao
  • 1 ss bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • En klype salt
  • 2 store bananer (eller 3 små)
  • 3 ss Fibersirup Gold (Sukrin-søtstoff)
  • 150 gram sukkerfri mørk sjokolade. (Eller en sjokolade med høyt kakaoinnhold).

 

Smelt smøret i en kjele og tilsett melken.

Knus bananene grovt med en gaffel og ha de i melkeblandingen.

Ha i havregryn, kakao, vaniljesukker, Fibersirup, salt og rør godt sammen med en visp. (Ikke mikser)

Bland bakepulver med hvetemel og rør det inn.

Grovhakk sjokoladen og rør den inn til slutt.

Fordel røren i formene. Bruk gjerne en is-skje for å få de like store.

Stek de midt i ovnen på 180 grader i ca. 13-15 min.

Avkjøl på rist.

 


 

#sjokolademuffins #banan #havregryn #sukkerfri #søttutensukker #hverdagskaker #oppskrift #enkel #rask #utenmikser #fibersirupgold #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg