Kokoskake med sitronmarengs, pyntet til jul

Denne kokoskaken er utrolig saftig, enkel å lage med få ingredienser og er glutenfri.

Du kan gjerne bytte ut kokos med malte mandler i lik mengde om du ikke skulle være så glad i kokos.

Denne kakerøren har jeg fordelt på 3 former i str. 15 cm i diameter. Men du kan også bruke f.eks. 2 former på 24 cm i diameter.

 

Oppskrift:

  • 4 eggehviter
  • en klype salt
  • 2 ts vaniljesukker
  • 2 dl sukker
  • 2 ss sitronsaft
  • 3,5 dl kokosmasse
  • 0,5 ts bakepulver

 

Forvarm ovnen til 180 grader.

Pisk eggehviten, salt og vaniljesukker til det summer.

Ha i litt og litt av sukkeret mens du pisker godt mellom hver gang i ca. 1-2 min.

Bland bakepulver med kokosmasse og rør dette forsiktig inn i marengsen sammen med sitronsaft.

Fordel røren i smurte kakeformer kledd meg bakepapir.

Stek kakene i ca. 30 min, gjerne med varmluft.

Avkjøl i formen.

 

Sitronmarengs:

  • 3 stk eggehviter
  • 1,5 dl sukker
  • 2 ts vaniljesukker
  • en klype salt
  • Revet skall av 1 sitron
  • 2 dl sitronsaft.

 

Pisk vaniljesukker og salt til det skummer godt med en mikser.

Pisk inn litt og litt sukker. Rør inn skall og sitronsaft til slutt.

Ha litt marengs mellom hver bunn og ha resten på toppen og rundt kaken.

Jeg har pyntet med coctailbær og Raffaello.

 

 

#kokoskake #kokos #marengs #sitron #jul #Raffaello #vinter #Norge #enker #rask #oppskrift #kake #helgekos #juleselskap #Christmas #cake #happynewyear #matblogg #blogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner.

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg