Kakemenn. Hvite og myke.

Jeg elsker kakemenn…. <3

Men de smaker ikke sånn som de du får kjøpt i butikken. De er ikke tørre og harde. De er deilig myke og smelter på tunga.

De er veldig lette å bake. Det eneste du må tenke på er å lage deigen helst dagen før, men i hvert fall ca 4-5 timer før. Den skal ligge i kjøleskapet.

Om du ikke skulle rekke å bake den ut dagen etter, kan den fint ligge i kjøleskapet både 1 og 2 dager.

Av denne oppskriften blir det ca. 40-50 kakemenn. Kommer litt an på hvor store du lager de naturligvis.

 

Oppskrift:

  • 2 dl vann
  • 250 gram sukker
  • 65 gram smør
  • 500 gram hvetemel
  • 1 ts vaniljesukker
  • En klype salt
  • 2,5 ts hornsalt

 

Kok opp vannet og ha i sukkeret. Ta kjelen av platen og rør til sukkeret er løst opp. Sett dette i kjøleskapet i ca. 30 min.

Ta det ut å rør inn smeltet smør, vaniljesukker og salt.

Bland hornsaltet med hvetemelet og elt det inn i sukkerlaken. Elt til du får en smidig men løs deig.

Ta deigen ut av bollen og pakk den inn i plast og legg den i kjøleskapet i minimum 4-5 timer, men helst natten over.

Del deigen i to da det er lettere å kjevle en mindre deig.

Kjevle ut deigen til ca. 5 mm og trykk ut figurer. (Pepperkakeformer)

Husk å bruke nok mel på bordet når du kjevler slik at du får opp figurene.

Legg de på et stekebrett kledd med bakepapir og stek de på 180 grader i ca. 8 minutter. Husk og forvarm ovnen. Pass på at kakene ikke blir brune.

Avkjøl på rist.

 

Formene jeg har brukt for å lage de kakene som passer til å henge på kanten av kaffekoppen, har jeg kjøpt på Nille. De finnes i 3 forskjellige figurer.

Lyslenken med pepperkakeformene har jeg også kjøpt på Nille.

Fargen jeg har brukt er fra Wilton/Cacas. Har brukt en tynn malerpensel for å påføre fargen. La kakene tørke litt før du tar på de eller legger de sammen i en boks slik at de ikke farger av.

 

#kakemenn #hvite #myke #deilige #enkel #oppskrift #cookies #Christmas #Norge #norway #astridkokk #matblogg #blogg #julekaker #kos #helg #advent #7slag

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner.

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

5 kommentarer
    1. Etter et mislykket forsøk med en annen oppskrift ble denne redningen! Deigen ble ypperlig, brukte litt mindre mel og 1/2 ts mer hornsalt, da jeg liker smaken.

    2. Hei. bakte 2.porsjon igår. de får nemlig bein å fly på her i hus. 1.porsjon lagde jeg bare halv. men denne gangen er kakene knusktørre etter en natt i kakeboksen. første porsjon rakk ikke en overnatting😂 men hvorfor tørker dem så ut?

    3. Hei. Beklager seint svar. Mine ble ikke tørre. Det er mulig du har kjevlet de ut for tynt eller at du har brukt for mye mel når du har kjevlet de ut. Jeg har de ikke i kakeboks men i plastpose. Victoria:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg