Suksessterte/gulkake

Enkel og god kake som alltid er en “suksess” på et kakebord eller bare litt kos til kaffen i helgen.

 

Oppskrift på mandelbunn:

  • 250 gr mandler
  • 5 stk eggehviter (fra store egg)
  • 200 gr melis
  • 1 ts vaniljesukker

 

Oppskrift på gul krem:

  • 5 eggeplommer
  • 1 dl helmelk
  • 100 gr sukker
  • Frøene fra en halv vaniljestang
  • 10 gr maizenna
  • 100 gr smør.

 

Fremgangsmåte på mandelbunnen:

Forvarm ovnen til 160 grader, varmluft.

Mal mandlene i en mandelkvern eller hakk de helt fint i en foodproseccor.

Pisk marengs av eggehvite, melis og vaniljesukker i en mikser. Dette tar ca. 10 min.

Vend forsiktig inn mandlene i marengsen med en slikkepott.

Ha kakerøren i en 24 cm stor springform kledd med bakepapir.

Stekes i ca. 45 -50 min midt i ovnen.

Avkjøl på rist.

Fremgangsmåte på gul krem:

Ha eggehvite, sukker, melk, vaniljefrø, maizenna i en kjele. Rør alt godt sammen og kok opp til den tykner. Rør godt hele tiden.

Ta kjelen av platen.

Ha i smøret i terninger, i eggeblandingen, litt og litt mens du rører godt mellom hver gang.

Ha kremen over i en liten bolle. Avkjøl i kjøleskap i ca. 1,5-2 timer før du har den på kaken.

Pynt etter eget ønske.

 

 

#suksessterte #gulkake #gulkrem #mandelbunn #marengs #helgekos #kake #enkel #rask #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Du finner meg her også:

Snappchat: astridkokk

Instagram: @astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

4 kommentarer
    1. Jeg er en av de få som ikke liker den kaken der. Folk tror jeg er gal 🙂 Alle mine voksne barn elsker den, alle andre i slekten..og så kommer jeg som den outsideren.
      Men lekker ser den ut da.

    2. Den ser jo helt nydelig ut !
      Har selv forsøkt meg på suksessterte, men aldri fått til bunnen sånn skikkelig.
      Men skal også sies at jeg i din oppskrift ser en helt annen tempratur på ovnen, skal apsolutt testes !
      Ønsker deg en fin kveld 🙂

    3. Du mener vel at det skal være eggeplommer ikke eggehviter i den gule kremen?
      Det bruker i hvertfall jeg.😀
      Mvh. Liv Bodil

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg