Tilslørte bondepiker

Tradisjonsrik, sesongbetont og en kjempe god dessert.

Må nok ærlig innrømme at jeg ikke var like begeistret for denne desserten da jeg var yngre. Synes den passet best til de voksne.

Nå når jeg har blitt voksen selv, er dette en av mine favoritter nå på høsten.

Denne kan både lages sukkerfri, glutenfri og laktosefri. Oppskrift på eplesyltetøyet finner du under kategorien “syltetøy” her på bloggen. Ved å tilsette f.eks. sukrin eller annet søtstoff, har du et sukkerfritt syltetøy. I stedet for kavring, som jeg har brukt, kan du bruke glutenfri kjeks eller lyst brød. Ønsker du desserten laktosefri, kan du benytte evt. soyaprodukter som finnes i de fleste butikker, som f.eks. Condito Whipping som lett kan piskes til krem.

 

Oppskrift til 4 personer:

  • ca. 150 gr sukkerkavring
  • 1 ss brunt sukker
  • 1 ss meierismør
  • 0,5 ts kanel
  • 3 dl kremfløte
  • 2 ts sukker
  • 1 ts vaniljesukker
  • ca. 12 ss eplesyltetøy.

 

Knus sukkerkavringen i en foodprosessor ganske fint.Smelt smøret i en panne og tilsett kavringen, brunt sukker og kanel. Stek dette på middels varme til det har blitt gyllent. Rør hele tiden slik at det ikke brenner seg. Avkjøl.

Pisk kremfløten lett sammen med sukker og vaniljesukker med mikser eller for hånd. For hånd bruker man litt lenger tid, men se på det som en god og liten treningsøkt. 🙂

Legg syltetøy, kavring og krem lagvis i porsjonsskåler/glass eller i en større serveringsbolle der alle kan ta den mengden de ønsker selv.

#tilslørtebondepiker #eple #høst #dessert #sesong #tradisjonsmat

Følg meg gjerne på Instagram: @astridkokk

 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg