Muffins og Lutefisk – 1000 kcal -dietten

Da er jeg halvveis i 3. uke på 1000 kcal pr dag.

Nå synes jeg at det går ganske bra i forhold til den første uka.

Jeg har nesten blitt litt “psykelig” opptatt av å lese på kalori-innholdet på matvarer i butikken. Noe overrasker meg fremdeles. Men skjønner jo lett hvorfor man legger på seg når anleggene til å gjøre det  også er tilstede.

 

Muffinsen på bildet er kjøpt i butikk. Det er en minimuffins med sjokoladebiter. Den veier 15 gram og er akkurat en munnfull stor. Den inneholder 65 kalorier!!! Spiser jeg 2 stk minimuffins er det det samme som 2 stk knekkebrød med pålegg, som igjen er ett av dagens måltider for meg. Jeg føler meg mett etter 2 knekkebrød med litt pålegg på eller 2 stekte eggehviter. Jeg føler meg ikke mett etter 2 stk minimuffins.

Tankene mine sirkler litt rundt sånne ting om dagen. Om hvor mye man kan spise av sunne matvarer i forhold til de usunne. Og når jeg føler meg mett, blir søtsuget mindre. Spis ved jevne mellomrom er også lurt slik at man ikke blir sulten. Da er det så fort gjort å spise for mye og kanskje usunt i tillegg.  

Jeg synes at det er like gøy å lage mat og bake kaker med masse kalorier i selv om det er det motsatte som opptar meg om dagen. Jeg lager mat til de andre i familien hver dag. De går ikke på diett. (Og har ikke behov for det!)

 

Noe jeg koser meg med om dagen er LUTEFISK. 48 kalorier pr 100 gram fisk. Jeg som er så glad i lutefisk, spiser bare lutefisk med litt sennep. Da kan jeg spise masse lutefisk hvis jeg kutter ut alt tilbehøret! 🙂 Mange synes jo at tilbehøret til lutefisken er best, men der er ikke jeg. Har spist lutefisk 2 ganger denne uka og koser meg.

Deler fisken opp i litt store porsjonsstykker og legger den i en ildfastform. Salter den enten med havsalt eller vanlig salt. Strø på ca 3 ganger så mye salt som du vanligvis ville brukt. Dette kan du gjøre kvelden før eller på morgenen samme dag som den skal spises. Saltet trekker ut mye av væsken og fisken blir fast i kjøttet under steking. Nesten så fast som vanlig kokt torsk. Får du en fisk som har “gele-aktig struktur”, har du brukt for lite salt. Sett ovnen på ca 230 grader, gjerne varmluft. Hell av vannet som har trukket ut av fisken. Ha aluminiumsfolie over den ildfaste formen og stek den i ca 20-25 min. Kommer litt an på hvor tykke fiskebitene er. Himmelsk godt!

 

Har kjøpt inn denne pakken også og drukket 2 stk shake i dag. Vet ikke om jeg klarer å bruke denne en hel dag engang. Blir for kvalmt. 1000 kalorier pr dag = ca 9 poser shake fordelt utover dagen. Det eneste som er bra med denne, er at man får spist raskt, tatt den med seg på “tur” og kanskje får dekket litt av søtsuget. (Søt uten sukker.) Sikkert greit å bytte ut noen måltider med denne engang i blant. Men tror ikke jeg kjøper en pakke til, sånn med det første.

 

Følg meg gjerne på Instagram: @astridkokk

#1000kcal #diett #mager #kalorier #lutefisk #jul #perfektlutefisktiljul #tradisjon #norsktradisjonsmat

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg