De beste Lussekattene.

På søndag er det 13. desember og vi feirer Lucia med lys, sang og lussekatter.

Kjempe gode på smak og er morsomme å bake. Ta med barna på bakingen. 🙂 Ønsker du å bake noe annet av samme deig så gjør gjerne det. Jeg har bakt sukkerkringler. Men det bare fantasien som stopper deg. 🙂 Hver kreativ! 🙂

Ønsker du å lage de sukkerfrie, bytt ut sukker med Sukrin. Ønsker du å bruke Tagatesse må du kun bruke halve mengden altså kun 1 liten dl. Selv om Safran er ganske dyrt, anbefaler jeg at du bruker det. Det gir en helt annen og bedre smak enn gurkemeie. Safran kan kjøpes på apotek og utvalgte matbutikker.

Oppskrift:

  • 200 gram smør
  • 4 dl melk
  • 25 gram fersk gjær
  • 2 egg
  • 2 dl sukker
  • 0,5 ts kardemomme
  • 1 ts vaniljesukker
  • 3 ss sitronsaft 
  • 1 ts salt
  • 1 gram safran eller 1 ts gurkemeie
  • 1-1,2 kg hvetemel
  • 1 egg til pensling
  • rosiner til pynt.

 

Smelt smøret i en kjele og tilsett melken. Varm til blandingen har 37 grader.

Rør inn gjæren

Visp egg, sukker, kardemomme, vaniljesukker, sitronsaft, salt og safran sammen i en bolle.

Ha smør -og melkeblandingen i eggeblandingen og rør godt sammen.

Elt inn hvetemelet. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin. Bør eltes i ca. 5-10 min. Hvis du synes deigen blir løs, ha i litt mere hvetemel. Men ikke for mye, da blir deigen hard og tørr.

Dekk til bakebollen med plast og la heve til dobbelt størrelse på et lunt sted.

Ta deigen ut av bollen og trill ca. 20-25 stk. fingertykke pølser og lag forskjellige lussekatter. Legg de på et stekbrett kledd med bakepapir. Pynt med en rosin i hver “sving”. Dytt rosinene godt nedi deigen. Gjør du ikke det vil rosinen ramle av når deigen hever. Etterhev i ca. 45 min. Sett ovnen på ca. 220 grader. Pensle med egg. Stek lussekattene i ca. 12 -15 min.


Er de ikke søte? Lucia-tog-figurer kjøpt hos “The & Krusiduller” i Strømstad, Sverige. 🙂

 

1 gram malt safran kjøpt på apotek 174 kr,-!!! Men verdt det. 🙂 Smaker himmelsk! <3

Ønsker alle en flott Lucia-feiring! <3

#lussekatter #lucia #safran #jul #desember #førjulstid #sukkerfri #tagatesse #sukrin #blogg #matblogg #astridkokk #funksjonellmat #theogkrusiduller

Følg meg gjerne på Instagram: @astridkokk og lik gjerne Astridkokk.blogg.no på Facebook.

Del gjerne. <3

 

 

3 kommentarer
    1. Takk takk! 🙂 Jeg skal bake lussekatter på søndag også. Når man blogger matoppskrifter må man alltid være litt tidlig ute vet du. Jeg vil jo at folk skal bruke oppskriftene mine. :-)Bergensergenser:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg