Knepkaker.

Jeg kjenner ikke så mange som baker disse. Men de er kjempe gode og smaker som små seige sukkerbrød.

Av denne oppskriften blir det ca. 80-90 kaker.

Oppskrift:

  • 1 egg
  • 100 gram sukker
  • 1 ts vaniljesukker
  • 400 gram lys sirup
  • 1,5 dl melk
  • ca. 500 gram hvetemel
  • 0,5 ts hornsalt
  • 1 ts bakepulver
  • 0,5 ts sort pepper.

 

Pisk egg, sukker og vaniljesukker til eggedosis.

Tilsett sirupen, melken og pepper. Pisk godt.

Bland hvetemelet, hornsalt og bakepulver. Ha dette over i eggedosisen og pisk godt.

Røren skal være så stiv at du kan sette en skje rett opp og ned i røren og den blir stående der.

Kanskje du må ha i 100 gram til med hvetemel.

Forvarm ovnen på 160 grader.

Sett deigen med teskje på et stekebrett kledd med bakepapir. De eser ganske mye så sett de med god avstand. Jeg hadde 16 stk. på hvert brett.

Stekes i ca. 8 min midt i ovnen. Pass på for de blir fort brente pga. det er mye sirup i deigen.

Avkjøl på brettet og oppbevares i tett kakeboks. Disse skal være seige/myke.

 

 

#knepkaker #sirupskaker #sirup #jul #julekaker #tradisjon #Christmas #blogg #astridkokk

 

Følg meg gjerne på Instagram: @astridkokk eller lik Astridkokk.blogg.no på Facebook.

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Disse vet du bakte jeg for mange år siden. Min mann og jeg hadde vært hjemme hos min Farmor og fått smake på julebaksten. Hun bodde på Frogner i Oslo. Den driftige dama som bakte for alle de fine Frogner fruene også 😀 Hennes oppskrifter var ikke små og min mann insisterte på at slike måtte jeg bake. 92 stk ble det og jeg skal love deg han spiste så det tøt ut av ørene 🙂 Første og siste gang jeg bakte de.:) Nå i ettertid og litt flere år på baken har jeg jo skjønt at oppskrifter kan halveres flere ganger 🙂 I hennes oppskrift sto det noen dråper med sitron essens tror jeg det var. Kjøpte det på apoteket husker jeg. Tusen takk for masse god inspirasjon på snap og instagram God jul 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg