Rognebærgele

Da jeg var yngre og bodde sammen med foreldra mine, brukte mamma og å lage rognebærgele selv. Jeg husker at søsteren min og jeg syklet av sted med 10 liters bøtter for å plukke rognebær til henne. Når jeg kokte bærene selv i dag, husker jeg den gode duften av rognebær. Barndomsminner.

Rognebærgele passer ypperlig til viltkjøtt, rype og storfugl. Kan også passe godt til oksekjøtt/steik. Brukes på samme måte som tyttebærsyltetøy.

Stas å kunne servere hjemmelaget rognebærgele da! 🙂

Det er veldig enkelt å lage rognebærgele. Kun 3 ingredienser: Rognebær, vann og sukker! Men det tar litt tid.

Plukk bærene før de blir helt modne. Da er du sikret at geleen blir helt stiv av seg selv og du slipper å bruke gelantin. Du trenger ikke rense de helt. De kan fremdeles være i små klaser. Fjern evt blader og litt større kvister.

Det er lurt å ikke plukke de som står veldig nærme veikanten pga all veistøv og eksos. Gå litt lenger inn i skogen.

Skyll de godt i kalt vann.

Bærene må fryses i et døgn før du bruker de. 

I min oppskrift brukte jeg 4 kg rognebær.

Ha bærene i en kjele og hell på 0,5 liter vann pr kg bær. Altså 2 liter vann i dette tilfellet.

Kok dette i 30 min. Rør minst mulig. Da slipper du at geleen blir grumsete.

Sil så bærene og saften gjennom et klede. La den stå der og sile av i 45 min. Klem forsiktig ut resten av saften.

Mål opp hvor mye rognebærsaft du har fått. Jeg hadde 1,8 liter.

Kok opp saften i 5 min.

Tilsett 9 dl sukker pr liter saft. Jeg synes det fremdeles ble veldig syrlig, så jeg tilsatte enda 5 dl til med sukker.

La dette koke i 15 min på middelsvarme. PASS PÅ AT DET IKKE KOKER OVER! 🙂 Det gjorde det nemlig for meg. :-O

Lag en liten test og sjekk om geleen stivner ved å ta 2 – 3 ss av geleen over på en tallerken og sett i kjøleskapet det det blir kalt. Blir den ikke stiv, må du tilsette litt geleantin. Min trengte ikke det.

Ha den varme geleen over på rene tette glass/krukker.

Oppbevares i kjøleskap.

 

Anbefaler at du prøver å lage denne geleen. Sjekk den fargen da. Smaken er søt, syrlig og litt bitter. Men ohhh så god! 🙂

 

#rognebærgele #rognebær #gele #enkeltålageselv #viltkjøtt #rype #storfugl #høst #gøyålageselv #jakt #vilt #kun4ingredienser #middag #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Snapchat: astridkokk

Instagram: @astridkokk (Husk å følg med på Instasnap også.)

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Plukket og spiste mye rognebær fra trærne som barn. Hvert år måtte jeg smake, og hvert år brakk jeg meg… Den geeleen du har laget ser på kjempegod ut! Godt å se at de forferdelige sure men vakre bærene kan brukes til noe fornuftig ;D

    2. Hei!
      Nå har jeg prøvd meg på rognebærgele et par ganger, men jeg får den ikke klar 😪
      Kokte bærene 30 min – rørte de ikke – silt i klede natten over –>. ” blakken” væske. 😖
      Tar imot gode tips😜

    3. Rognbærgelen ble veldig god👍Takk for oppskrift👍 Bare lurer på om den kan fryses i glassene?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg