Kanskje Norges beste boller? “Statoil-boller”

En dag denne uka kom jeg over bloggen til Nammis.no og “Statoil-bolle”-oppskriften.

Oppskriften måtte jeg naturligvis prøve for de bollene er jo kjempe gode, (selv om jeg vet at det er et halvfabrikkert produkt.)

Deigen var veldig god å jobbe med og jeg tror faktisk at disse er de beste bollene jeg noen gang har laget.

Anbefaler at du prøver disse! 

 

Oppskrift: 12 stk boller:

  • 25 gram gjær
  • 2,5 dl melk
  • 75 gram sukker
  • 2 ts kardemomme
  • 1 egg
  • Ca. 600 gram hvetemel
  • 75 gram smeltet smør
  • 0,5 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • En klype salt
  • 1 eggeplomme til pensling

 

Varm melken til 37 grader.

Rør ut gjæren i melken.

Tilsett, sukker, salt, vaniljesukker, kardemomme og egg. Rør godt.

Tilsett hvetemel, bakepulver og smør.

Elt dette i ca. 5-8 minutter i mikser. Eller for hånd.

Sett til heving i ca. 45 min. Eller til dobbelt størrelse.

Del deigen i 12 deler som skal veie ca. 80-85 gram hver. Bruk gjerne vekt.

Trill boller og sett de på et stekebrett kledd med bakepapir. Sett de litt tett slik at de eser litt i hverandre.

La de heve i ca 20-30 min.

Sett oven på 220 grader.

Pensle bollene med sammenpisket eggeplomme og stek de midt i ovnen i ca. 10-15 min.

Avkjøl på rist.

Tilsett gjerne rosiner, sjokoladebiter eller karamellfudge/daimstrøssel i det du triller ut bollene.

Spis dem mens de er litt varme! 😉

 

 

#hveteboller #statoilboller #cirklek  #reklame #kanskjenorgesbesteboller #boller #gjærbakst #gjær #bakepulver #gjærdeig #deig #digg #oppskrift #nammisno #bake #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg