Makroner med salt lakris og hockey pulver

Er du like glad i lakris som meg? Da må du lage disse!

Jeg har laget makroner mange ganger før, men ikke disse med Hockey Pulver – smak. De ble så gode!

Denne oppskriften gir ca. 30 makroner. (60 halve) Det kommer litt an på hvor store du lager de naturligvis. Jeg anbefaler at du ikke lager de for store. Da tørker de og steker mye jevnere. Mine er på størrelse med en 5-kroning når jeg sprøyter de ut. De vil flyte litt ut både før tørking og steking.Jeg sprøyter de direkte på bakepapir uten å merke opp størrelsen først. Tar det litt på frihånd.

 

Oppskrift på lakrismakroner:

  • 60 gram eggehvite
  • 2 ss sukker
  • 65 gram mandelmel
  • 100 gram melis
  • Svart konditorfarge fra ProGel
  • 1,5 boks Hockey Pulver. (Ca. 18 gram)

 

Pisk sammen eggehvite og sukker med en mikser. Ikke pisk det for stivt.

Ha i ønsket mengde konditorfarge. Du må bruke ganske mye.

Ha i Hockey pulveret og rør godt. Bruk slikkepott.

Bland mandelmel og melis. Sikt dette sammen og bland det inn i lakrismarengsen.

Rør så mye at røren er litt tykk men enda litt flytende. Er røren for fast, vil ikke makronene bli glatte og fine på toppen. Da vil de få topper som ikke vil flyte utover.

Bruk sprøytepose og sprøyt de ut på et stekebrett kledd med bakepapir.

La brettene stå å tørke i romtemperatur i ca. 45 min.

Stek et og et brett på 150 grader i ca. 13 minutter.

Ta du ut og la de bli kalde på stekebrettet. Ikke prøv å løsne de før de har blitt kalde, da vil de bare sitte fast på papiret.

 

 

Oppskrift på lakris -og sjokoladekrem:

  • 150 gram mørk sjokolade
  • 1 dl fløte
  • Frøene fra en halv vaniljestang
  • 2-3 ss salt lakrissaus fra Diplom-Is
  • 1 ss Hockey Pulver

 

Varm fløten i en kjele.

Grovhakk sjokoladen og ha den i fløten. La den stå i ca. 5 min før du rører alt godt sammen.

Ha i vaniljefrøene, lakrissaus og lakrispulver. Rør godt sammen og ha alt sammen over i en bolle. Sett den til avkjøling.

Bruk en sprøytepose og fyll litt i hver makron.

Makronene kan fryses.

TIPS: Om du ønsker mere lakrissmak, ha i mere saus og pulver. Smak deg frem. Du kan også fylle makronene med lemoncurd eller en annen bærcurd (krem) med jordbær eller bringebær. Smørkrem tilsatt lakrispulver kan også brukes.

 

 

#makroner #lakris #saltlakris #sjokolade #lakrisganach #ganach #hockeypulver #diplomis #supergode #digg #love #progel #cacas #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg