Søt hvetekake med safran og kanel. #sponset #reklame

I dag er det 1 måned til julaften. <3

Jeg elsker julen. Og forberedelsene, duften av krydder som safran, kanel, nellik, ingefær og kardemomme.

Hvor godt dufter ikke hjemmelaget surkål og rødkål…. Pinnekjøtt og lutefisk….? mmm….

Lukten av god gammeldags grønnsåpe, røkelse og blanke vinduer. Selv om det ikke er så gøy å vaske vinduer, så er det så deilig etterpå. Ja, man kan bli lykkelig av å ha rene, blanke vinduer. 🙂 I dag har jeg vasket vinduer, tørket støv og satt adventsstaker i vinduskarmen. Med radioen på P7 Klem og julemusikk har jeg fått skikkelig julestemning og faktisk kost meg. Mildvær, ingen snø, men helt greit.

Siden det er 1.søndag i advent nå på søndag, tenkte jeg at denne safrankaken kunne være en god ide å bake som en type adventskrans.

Jeg elsker denne formen som heter Heritage Bundt og er fra Nordic Were. Den kan kjøpes hos Kitchentime.no

Jeg har bakt både sjokoladekake, formkake og nå denne som er en gjærdeig. Du kan lage gele, puddinger og cabaret i den også.

Jeg synes mønsteret er utrolig flott som gjør kaken så vakker.

Av denne oppskriften kan du lage to slike kaker. Den egner seg godt til å fryse ned.

 

Oppskrift:

  • 50 gram gjær
  • 5 dl melk
  • 150 gram sukker
  • 1 ts kardemomme
  • 2 egg
  • Ca. 1,2 kg hvetemel
  • 150 gram mykt smør
  • 2 ts vaniljesukker
  • En klype salt
  • En klype safran.
  • Smør, sukker og kanel til fyllet.

 

Varm melken til 37 grader.

Ha melken i en miksebolle sammen sukker, kardemomme, egg, vaniljesukker, salt og safran. Rør dette godt sammen før du smuldrer gjæren og blander den inn i melkeblandingen. Rør inn hvetemelet. Elt inn det myke smøret til slutt. Elt dette sammen i en mikser eller for hånd i ca. 8 minutter.

Ha plast over bakebollen og la deigen heve til dobbelt størrelse.

Del så deigen i to. Kjevle ut en stor rektangel akkurat som om du lager en kringle. Smør smøret utover, strø sukker og kanel utover og rull sammen. For sikkerhet skyld smør formen med litt formfett. Den har i utgangspunktet nonstick-belegg men siden det er så dypt mønster, er det dumt om noe av kaken sulle sitte fast i formen etter steking. Legg rullen i formen. Pass på at du fester endene godt sammen. Hev i ca. 30-45 min.

Stek kaken ved 170 grader i ca. 25 min.

La kaken være i formen i ca. 10 min før du snur den og avkjøler den helt på rist.

Du kan enten strø melis over som jeg har gjort på bilde eller lage en melisglasur og ha over.

TIPS: Du kan lage f.eks. lussekatter, boller, kanelsnurrer og div. annet av samme oppskrift.

 

 

#sponset #reklame #kitchentime #heritagebundt #nordicwere #gjærbakst #safran #kringle #kanel #melis #advent #jul #Christmas #glede #oppskrift #matblogg #astridkokk

Ønsker du å lese mere om denne kakeformen, klikk på denne linken: http://www.kitchentime.no/no/p/kakeform-heritage

 

Del gjerne dette med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg