Kanelsnurrer med sitron-ostekrem

Disse ble så gode! Nå har jeg sett så mange som har laget slike, at nå måtte jeg også prøve. Oppskriften på snurrene er min, men oppskriften på den hvite ostekremen har jeg fått av Smaafristelser på Instagram.

Denne gjærdeigoppskriften kan du lage det meste av. Den er supergod!

Oppskrift:

  • 50 gram fersk gjær
  • 5 dl melk
  • 150 gram smeltet smør
  • 2 ts vaniljesukker
  • 0,5 ts salt
  • 150 gram sukker
  • 2 ts kardemomme
  • 2 egg
  • Ca. 1 kg hvetemel.
  • Mykt smør
  • sukker
  • kanel

 

Smelt smøret i en kjele og hell melken over smøret og varm til 37 grader.

Bland dette i en bakebolle og tilsett vaniljesukker, sukker, salt, kardemomme og egg. Rør alt godt sammen.

Ha i melet og elt deigen godt sammen i ca. 10 min. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin.

Ha plast over bakebollen og la deigen heve i ca 1 time på et lunt sted.

Ta deigen ut av bollen og kjevle den ut til en stor triangel. Om du ikke har så stor benkeplass, kan du gjerne dele deigen i to før du begynner å kjevle.

Bruk en smørekniv og smør ut et tynt lag med smør på hele leiven. Strø over sukker og kanel. Rull leiven sammen og del i snurrer.

Bruk en ildfast form kledd med bakepapir og sett snurrene ganske tett sammen.

La de heve i ca. 30-40 min på et lunt sted.

Stek snurrene på 220 grader i ca. 20 minutter midt i ovnen.

Avkjøl.

 

Oppskrift på ostekrem:

  • 200 gram Philadelphia kremost naturell
  • 1 ss mykt smør
  • 2,5 dl melis
  • 1 ta vaniljesukker
  • Saften fra en halv sitron.

 

Lag ostekremen ved å blande alt i en bolle og pisk kremen til den er tykk og luftig med en mikser. Ca. 5-8 min.

Ha på så mye du ønsker av kremen på kanelsnurrene.

 

Gjærdeig-oppskriften egner seg godt til søte hveteboller også. Tilsett gjerne rosiner, sjokolade eller Daim.

Ønsker du deg en søt og flott kjøkkenmaskin, anbefaler jeg denne fra Kitchentime.no

http://www.kitchentime.no/no/p/kjkkenassistent-650w-pink

 

#kanelsnurrer #ostekrem #sitron #sponset #reklame #gjærbakst #gjærdeig #boller #søte #hveteboller #kos #helg #weekend #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg