Churros

Churros er et spansk bakverk.

Det er laget på samme måte som vannbakkels men fritert i olje.

Churrosen er sprø uten på og myk inni. Den kan rulles i sukker og kanel og dyppes i varm sjokoladesaus eller karamellsaus.

Deigen er lett å lage og du trenger bare basis ingredienser.

 

Oppskrift:

  • 80 gram smør
  • 2 ss sukker
  • en kvart ts salt
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2,5 dl vann
  • 2,5 dl hvetemel
  • 3 store egg eller 4 små/medium egg

 

Smelt smøret i en kjele.

Tilsett vann, sukker, salt og vaniljesukker. Ha i hvetemelet og rør godt. Pass på at du får rørt ut alle melklumper.

Ta kjelen av platen og avkjøl i ca. 5 min.

Rør inn et og et egg. Rør veldig godt mellom hver egg.

Ha røren i en sprøytepose med tip nr. 1M fra Wilton (Cacas)

Varm ca. 1 liter frityrolje i en kjele.

Når oljen er varm nok, sprøyter du i røren  og klipper den av med saks ved tippen når du har sprøytet ut ønsket lengde.

Ikke ha for mange i kjelen på en gang. Max 3 stk.

Stek churros gylden på begge sider.

Om du ønsker kan du rulle de en blanding av sukker og kanel.

Serveres med varm sjokoladesaus og/eller karamellsaus.

Denne oppskriften er stor.

 

#churros #spansk #bakverk #vannbakkels #sukkerogkanel #søndagskos #sjokoladesaus #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

 

11 kommentarer
    1. Når du sier, når oljen er varm nok, hvilken temperatur har du da?? Er ikke så flink på kjøkkenet, og skal jeg gjøre noe jeg ikke har prøvd før, ja da må jeg ha det inn med t-skjed ;o))

    2. For å teste om oljen er varm nok, sett kjelen med olje på full guff på plata og la den stå der i ca 5 -10 min. Ta en tresleiv eller liknende og dypp ned i oljen. Når det bobler rundt tresleiven er oljen varm nok. Vera Lynn:

    3. Astrid: Nei, jeg har ikke kommet så langt ennå 😉 Håper ikke det blir så altfor lenge til, men regner med det blir etter 17. mai. Har veldig lyst til å lage de sammen med ungene en dag det passer sånn, så jeg tenkte å spørre deg veldig pent om jeg kan legge ut vår opplevelse av å lage de på bloggen vår? Selvfølgelig med full kreditering og link til deg! 🙂
      Ønsker deg en god dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg