Matpakkebrød

 

Dette brødet blir så godt og saftig.

Jeg har bakt det i en liten langpanne, men dobler du oppskriften, passer den fint i en vanlig stor langpanne.

 

Oppskrift:

  • 4 dl lunkent vann
  • 1 ts salt
  • 1 ss sukker eller honning
  • 0,5 dl olje
  • 25 gram gjær
  • 150 gram sammalt hvete grov
  • 100 gram siktet rug
  • 5 ss knuste linfrø
  • 100 gram havregryn
  • 200 gram hvetemel

 

Bland vann, salt, gjær, sukker og olje i en bakebolle.

Elt inn melet i en mikser og la det elte i ca 10 minutter.

Ha plast over bollen og la deigen heve til dobbelt størrelse på et lunt sted.

Ta deigen ut av bollen og kna den sammen litt på benken.

Fordel deigen i en langpanne kledd med bakepapir. Klem den jevnt ut med hendene.

Pensle med vann og strø over knuste linfrø og havregryn. Hev i ca. 10 min.

Bruk en skarp kniv og del deigen i passe store rundstykker. Av denne deigen fikk jeg 10 stk.

La deigen heve i ca. 20 min til.

Stekes på 200 grader i ca. 20-25 min på nederste rille. Avkjøl på rist.

TIPS: Du kan bruke annet mel men husk at mengden må være ca den samme som i denne oppskriften. Men prøv deg gjerne frem.

 

 

#matpakkebrød #matpakke #brød #grovt #godt #saftig #langpanne #skolestart #enkel #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook; Astridkokk.blogg.no

 

11 kommentarer

Siste innlegg