Luftige og gode brød.

 

Når kveldene blir mørke og kjølige føler jeg for å starte et nytt strikke-prosjekt og å bake gode brød.

Nå har det seg slik at jeg kan egentlig ikke strikke selv om jeg forsøker. Halvferdige gensere, luer og div annet samles tilslutt opp i en stor pose som settes bort når våren kommer.

Jeg tenker at det er nok best om jeg holder meg til det jeg kan. 🙂

Disse halvgrove brødene er utrolig gode.

Denne oppskriften er nok til 2 store eller 3 små brød.

 

Oppskrift:

  • 25 gram fersk gjær
  • 6 dl lunkent vann
  • 500 gram hvetemel
  • 150 gram sammalt hvete grov
  • 150 gram sammalt hvete fin
  • 150 gram siktet rug
  • 2,5 ts salt
  • 2 ss olje
  • 2 ss sukker eller honning

 

Ha vann, sukker, olje og gjær i en bakebolle. Rør til gjæren er løst opp.

Ha i melet og salt.

Elt deigen i en kjøkkenmaskin i ca. 10 min.

Dekk bakebollen med plast og la deigen heve i ca 1 time på et lunt sted.

Ta av plasten og elt deigen et par ganger og sett den til heving i 1 time til.

Del deigen i 2 eller 3 like store deler og form til brød. Du kan enten bruke brødformer eller legge de rett på et stekbrett kledd med bakepapir.

Strø litt mel over brødene.

Dekk til brødene og la de heve i ca. 45 minutter på et lunt sted.

Forvarm ovnen til 220 grader.

Snitt brødene på toppen med en skarp kniv eller liknende før de settes inn i ovnen.

Stek brødene midt i ovnen i ca. 40 min.

Det perfekte stekte brødet skal ha en kjernetemperatur på 96-97 grader. Bruk gjerne et steketermometer for å sjekke.

Avkjøl på rist.

Hva smaker vel bedre med ferskt, lunt brød med syltetøy eller ost på.

 

 

#brød #hjemmebakt #grovt #halvgrovt #mel #luftig #godt #enkelt #deilig #supergodt #brødogkorn #oppskrift #høst #kos #baking #avkobling #høstvær #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg