Konfektkake med karamell og sjokolade. Sukkerfri/Glutenfri. #sponsetinnlegg.


 

 

I dag har jeg laget denne til pappa. Fordi det er farsdag og han har diabetes, synes jeg at denne måtte passe perfekt til en kopp kaffe og litt avslapping. Kjempe gode små konfekt biter med mandelbunn, karamell og mørk sjokolade med Maldonsalt. Uten sukker og gluten.

Oppskriften fant jeg på nettsiden til Funksjonellmat.no #sponset Har gjort en et par små endringer i oppskriften.

Ønsker man å prøve noen andre kaker til jul, er disse perfekte. De kan deles opp i ønsket størrelse. Kaken kan også lages som rund. Jeg har brukt en firkantet form.

Næringsinnhold pr 100 gram kake: 313 kcal – Protein: 10 – Karbohydrater: 5,3 – Fett: 26,3 – Fiber: 7,7.

 

Oppskrift kakebunn:

  • 250 gram mandler
  • 2 ss fiberhusk
  • 1 ts bakepulver
  • 0,5 ts salt
  • 3 små egg
  • 40 gram Tagatesse (søtstoff)
  • 80 gram Sukrin eller 40 gram Sukrin Pluss (søtstoff)

 

Oppskrift karamellsaus:

  • 80 gram Tagatesse
  • 50 gram Sukrin eller 25 gram Sukrin Pluss
  • 1,5 dl fløte
  • frøene fra 1/4 vaniljestang

 

Oppskrift sjokoladelokk:

  • 100 gram sukkerfri, mørk eller lys sjokolade
  • 60 gram smør
  • 1 liten ts flaksalt/Maldonsalt

 

 

Sett ovnen på 160 grader. Kle en firkantet ildfast form med bakepapir, oppover kantene også. Spray med litt formfett på bakepapiret. Du kan gjerne bruke en rund form str 20 cm dia om du ønsker det.

Finhakk mandlene i en foodprosessor. Ikke så fint som til mandelmel.

Bland mandler, fiberhusk, bakepulver og salt i en bolle.

Pisk egg, Tagatesse og Sukrin til lett eggedosis i en annen bolle. Pisk i ca 5 min.

Bland det tørre, mandlene, inn i eggedosisen.

Hell røren i formen og stek midt i ovnen i ca. 20 min. Avkjøles i formen.

Karamellsaus:Ha fløte, frøene fra vaniljestangen, Tagatesse og Sukrin i en kjele og kok på middels varme i ca 15-20 min til karamellen er blitt gyllenbrun. RØR HELE TIDEN. Koker du karamellen for lenge, blir den lett litt for hard. Avkjøl noe.

Hell karamellsausen over kakebunnen og stryk jevnt utover. Sett til avkjøling i kjøleskap.

Smelt sjokolade og smør i vannbad. Avkjøl noe. Hell dette over karamellen på kaken og stryk det jevnt utover. Dryss litt flaksalt på toppen av kaken. Avkjøl ca. 30 min i kjøleskap før den deles i passende stykker.

#sukkerfri #glutenfri #konfektkake #karamell #sjokolade #tagatesse #sukrin #sponset #funksjonellmat

Følg meg gjerne på Instagram: @astridkokk eller Facebook-siden min: astridkokk.blogg.no

 

7 kommentarer
    1. Hei.
      Den så helt rååå ut- fikk vann i munnen. Blir nok en sånn langpanne til jul🎅🏼
      Hvor kjøper du det som skal være i konfekten- har ikke noe sånt i skapet🙃
      Klem Jane🤓

    2. for en flott blogg du har, veldig inspierende. du er en FLINK blogger skal jeg si. også er du selv veldig pen, WOW. ønsker deg en knall bra dag videre <3 Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg