Hjemmelaget gelegodis. #sukkerfritt

Det er veldig enkelt å lage gelegodteri selv. Du kan lage det med det meste av frukt -og bærsaft. Uten sukker eller med.

Jeg har brukt gelantinplater, men du kan også bruke gelantinpulver eller for å gjøre godteriet helt vegetarisk, kan du bruke et pulver som heter Agar Agar. Det er plantebasert og kan kjøpes i helsekostbutikker. Følg anvisningen på pakken.

På det øverste bilde har jeg brukt Fun Light med bringebær. Jeg har drysset litt maizenna på de etter at de er delt opp fordi de ikke skulle klistre seg til hverandre. Velger du å lage de med sukkerholdig saft, kan du rulle bitene i sukker etter at de er delt opp.

På det nederste bilde har jeg brukt Pepsi Max! 🙂

Uansett hvilken saft/brus/juice du bruker er oppskriften alltid 3 dl væske og 12 plater gelantin.

 

Oppskrift:

  • 1 dl ublandet Fun Light bringebærsaft
  • 2 dl vann
  • 12 plater gelantin

Eller:

  • 3 dl Pepsi Max
  • 12 plater gelantin

 

Legg gelantinplatene i vann. La de ligge i vann i ca. 10-15 min.

Kok opp halvparten av væsken.

Klem vannet ut av gelantinplatene og ha de i en varme væsken. Rør til gelantinen er løst opp.

Ta kjelen av platen og tilsett resten av væsken som er kald. Rør godt.

Hell dette over i en firkantet boks og sett i kjøleskap i ca. 3 timer.

Ta geleen ut av boksen og del i passe biter med en kniv.

Du kan også bruke utstikkere som hjerter, stjerner e.l. i stedet fro å dele opp med kniv.

Oppbevares i kjøleskap.

 


 

#gelegodteri #godis #godter #sukkerfri #utensukker #reklame #ikkesponset #funlight #bringebær #saft #juice #brus #pepsimax #cola #gelantin #agaragar #enkel #rask #digg #snop #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Sanpchat: astridkokk

Instagram/Instasnap: @astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

 

7 kommentarer

Siste innlegg