Super myke og luftige hveteboller

Så du filmsnutten jeg la ut på Snapchat i går? Av disse hvetebollene?

Jeg er helt sikker på at du får lyst til bake disse etter du så filmen. Den ligger på Instagram-profilen min også. 😉

Det som er trikset med å få luftig gjæbakst, er å ikke bruke for mye mel og elte deigen lenge.

 

Oppskriften gir ca. 24 boller:

  • 5 dl melk
  • 100 gram sukker
  • 3 ts vaniljesukker
  • 0,5 ts salt
  • 1 ts kardemomme
  • 2 egg + 1 egg til pensling
  • 50 gram fersk gjær
  • 950 gram hvetemel
  • 180 gram mykt smør

 

Varm melken til 37 grader.

Ha melken, sukker, vaniljesukker, salt, kardemomme og gjær i en bakebolle. Rør alt godt sammen.

Rør inn eggene.

Ha i hvetemelet og elt deigen i en mikser eller for hånd i ca. 8-10 min.

Elt inn det myke smøret til slutt.

Ha plast over bakebollen, sett den på et lunt sted og la den heve til dobbelt størrelse.

Når du baker ut bollene, bruk en nøytral olje på benken og på hendene slik at deigen ikke setter seg fast. Da slipper du å tilføre deigen mere hvetemel.

Du kan også bruke formfett.

Del deigen i ca. 24 like store deler og trill ut til boller.

Sett 12 stk boller på to stekebrett kledd med bakepapir. La de heve i ca. 30  min.

Pensle dem med sammenpisket egg.

Har du varmluft kan du steke begge brett samtidig.

Stek de på ca. 220 grader i ca. 15 min. Husk å sjekke. Alle ovner er forskjellige, så du må prøve deg frem litt på temp og tid.

Lag gjerne noe annet enn boller av deigen.

Jeg laget både snurret med Nutella og salt karamellsaus.

 

 

#gjærbakst #gjærdeig #hveteboller #snurrer #supermyke #luftige #nutella #saltkaramell #karamellsaus #kos #helgekos #oppskrift #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne dette innlegget med dine venner. <3

 

Du finner meg her også:

Instagram: @astridkokk

Snapchat: astridkokk

Facebook: Astridkokk.blogg.no

3 kommentarer
    1. Det så jo kjempegodt ut ! Bare laget snurrer med smør ,kanel og sukker…får prøve karamellsaus og nutella en gang også tror jeg… :)))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg