Grove rundstykker.

Grove og saftige rundstykker som trenger litt planlegging.

Kjempe gode. Kan lages som brød også.

 

Oppskrift Dag 1:

  • 50 gram helkorn
  • 50 gram solsikkekjerner
  • 25 gram linfrø
  • 1,5 dl kokende vann.

 

Rør dette godt sammen i bolle og dekk til med plast. La stå på benken i minimum 5 timer. Helst til neste dag.

 

 

Oppskrift Dag 2:

  • 130 gram sammalt grovt hvetemel
  • 100 gram sammalt grovt rugmel
  • 350 gram hvetemel
  • 1 pk fersk gjær
  • 2 ts salt
  • 4 ts honning
  • 3,5 dl lunkent vann
  • 3 ss olje

 

Rør ut gjæren og honningen i vannet.

Ha alle ingredienser i en bakebolle + kornblandingen fra dagen før.

Elt alt sammen til en smidig deig i ca. 10 min for hånd eller 5 min med maskin.

La deigen heve i ca. 1 time tildekket med plastfolie.

 

 

Ta deigen ut av bakebollen på et melet bord.

Del deigen i passe emner. Av deigen blir det ca. 15-18 rundstykker.

Trill pølser og trill dem litt ekstra i endene. Legg de på et stekebrett kledd med bakepapir og hev dem i ca. 30 min på et lunt sted.

Sett ovnen på 230 grader og stek dem midt i ovnen i ca. 15 -20 min. Avkjøl på rist.

 

 

#rundstykker #grove #saftige #helkorn #korn #hvetemel #frokost #lunsj #brød #matblogg #astridkokk

 

Del gjerne. <3

 

Du finner meg her også:

Snapchat: astridkokk

Instagram: @astridkokk

Instagram: Astridkokk.blogg.no

5 kommentarer
    1. Disse blir utrolig saftige og gode 😍 Nytelse i hver bit 😄 Jeg har brukt byggmel i stedet for rugmel, da jeg har det i skuffen 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg